Stichting Waar een Wil is

Artikel "Dagblad van het Noorden"

Hieronder vindt u een artikel over de stichting, uit het dagblad van het noorden.

Achtergrond Waar een Wil is

Wil Luchjenbroers is boegbeeld van de Stichting Waar een Wil is. Die is 99 dagen jong als die op 21 maart Borger-Odoorn in de ban zet van de Dag van de Zorg.

Waar een Wil is, is een Dag van de Zorg

Jaap van Brummelen

ODOORN ,Waar een Wil is…' Met die geuzenleus ging Wil Luchjenbroers in Borger-Odoorn een jaar geleden met open vizier de strijd aan voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. De verkiezingsposter leverde haar niet de gewenste doorstart als VVD-wethouder op. Sinds 12 december echter heeft de slogan een nieuwe dimensie. ,Waar een Wil is', is nu een stichting. En weer is Wil Luchjenbroers, die zich met haar aanstekelijke enthousiasme en betrokkenheid profileert als de Erica Terpstra van Borger-Odoorn, het gezicht er achter.

Met dank aan notaris mr. Harriët Prins. Zij wilde een stichting in het leven roepen die hulp biedt aan zwakkeren in de samenleving. ,,Ik vond die naam zó mooi; Waar een Wil is. Als bestuurslid van diverse organisaties zoals De Fabriek in Odoorn en de Ondernemersvereniging Borger kwam ik Wil regelmatig tegen. We hadden een klik en Wil kan met haar bestuurlijke ervaring en haar contacten in de ondernemerswereld deuren openen die voor anderen gesloten blijven. Ze is niet het type van het lange vergaderen maar van het snelle doen.'' Gerrie Hamberg, manager van De Paasbergen in Odoorn, is de derde schakel van de drie vrouwelijke musketiers.

Waar een Wil is. Voor wie dat principe heiligt, is geen zee te hoog. De eerste sprong wordt er een in stijl. De lat ligt meteen op recordhoogte. Op 21 maart wordt groots en breed uitgepakt met de Dag van de Zorg in Borger-Odoorn. Muzikaal ingeluid door gouwe ouwe Ronnie Tober in De Paasbergen. Met verder een zorgbeurs op het gemeentehuis, een ,Tour du Zorg' door de gemeente en een busreis voor bewoners van de Paasbergen door de gemeente Borger-Odoorn. Met tussenstop in het dorpsgebouw van Nieuw-Buinen, waar voor bewoners een historische film wordt vertoond over de gemeente. En een bezoek aan de beurs in het gemeentehuis.

Zo'n beetje alles en iedereen in de gemeente die ook maar iets met zorg heeft, is aanwezig om zijn of haar bijdrage te leveren aan een beurs die het gemeentehuis in Exloo uit zijn voegen zal doen barsten. Liefst 57 zorgaanbieders uit Borger-Odoorn zijn er om hun product uit te venten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er: van de harpiste bij de uitvaartdienst tot Being with horses uit Eesergroen, waar mensen mentaal worden gecoacht met behulp van paarden en de kersverse drie sociale teams in de gemeente. ,,We staan er versteld van hoeveel respons wij hebben gekregen. Hopelijk neemt iedereen een zonnig humeur mee'', vraagt Luchjenbroers alvast begrip voor het geval alles niet perfect op rolletjes mocht lopen. De grote animo is voor Luchjenbroers het bewijs dat de stichting met deze Dag van de Zorg voorziet in een behoefte. ,,Mensen zitten met veel vragen over zaken als wmo, langdurige zorg en dagbesteding. We bieden voor elk wat wils.''

www.stichtingwaareenwilis.nl